جزئیات جدید از بازداشت متهم پرونده زهره فکور صبور در قهوه‌خانه فرد متهم به قتل «زهره فکور صبور» بازداشت شد وزیر ارشاد: سال گذشته ۱۲۰هزار مجوز کتاب صادر شد ویدئو | فیلمبرداری فصل دوم سریال «Wednesday» آغاز شد + تیزر «ایزابل هوپر» رئیس هیات داوران ونیز شد مدیرمسئول روزنامه شهرآرا: سبک زندگی و اثرات تهاجم فرهنگی، دغدغه مشترک رسانه‌های ایران و عراق است برگزاری مرحله استانی نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی کودک‌و‌نوجوان در مشهد + فیلم (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) گام جدی برای تقویت تعاملات رسانه‌ای میان ایران و عراق سخنان جنجالی «کیانوش عیاری» درباره پرداخت دستمزد عواملش واکنش محمدرضا شهبازی، مجری «پاورقی» به ماجرای خبر اخراجش از تلویزیون «گودزیلا منهای یک» هم‌زمان با پخش جهانی در شبکه نمایش خانگی «آبی روشن» با بازی مهران غفوریان و مهران احمدی در راه سینما جایزه نتپک بیست‌وپنجمین جشنواره جئونجو کره جنوبی برای «گیج گاه» شاعر «سمرقند»: نمایشگاه، کتاب را به دست مخاطب خاص می‌رساند «باران کوثری» سه داستان کوتاه را برای نابینایان خواند اولین کتاب بازیگر «عطرآلود» در نمایشگاه کتاب
سرخط خبرها

نور‌های کوچک زندگی بر ویرانه‌های ظلمت

  • کد خبر: ۲۲۰۸۵۹
  • ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۶
نور‌های کوچک زندگی بر ویرانه‌های ظلمت
«درد دارد! جنگ غزه، شادی رمضان را از جهان اسلام سلب کرده است!» این تیتری است که خبرگزاری «المانیتور» بر صدر مقاله‌ای نوشته است که این عکس را الصاق مقاله اش کرده است.

«درد دارد! جنگ غزه، شادی رمضان را از جهان اسلام سلب کرده است!» این تیتری است که خبرگزاری «المانیتور» بر صدر مقاله‌ای نوشته است که این عکس را الصاق مقاله اش کرده است. در شرح عکسی که سید خطیب ثبت کرده، آمده است: مادری در میان ویرانه‌های جنوب غزه بیرون چادر موقت خود نشسته است و با یک فانوس پلاستیکی نماد رمضان دخترش را سرگرم می‌کند تا حواسش را از انفجار‌ها و کشتاری که صبح آن روز شاهدش بوده پرت کند!»

 میان عکس، تیتر مقاله و شرح عکس مثلثی وجود دارد که مخاطب را در محاصره خود در می‌آورد. در دنیای معاصر که داستان و روایت‌ها از اهمیتی خاص برخوردار است و شاخصه مهمی در دیده شدن عکس‌ها محسوب می‌شود شرح ذکر شده بر این عکس تکمله شوک آوری را به همراه دارد. درست مثل پایان فیلم یا کتابی که دور از انتظار مخاطب است.

عکس یک مادرانگی آرام همراه با جریان زندگی را در خود داراست. یک کودک آرام گرفته روی پا‌های مادر و لبخند کودکی دیگر رو به دوربین و چراغ‌های کوچک با نور گرم که آرامش این قاب را تشدید می‌کند. تا اینجای کار عکس به خودی خود حال خوبی را به مخاطب منتقل می‌کند. 

تلاش مادر برای روشن نگه داشتن چراغ زندگی ستودنی است، اما طوفان پس از این آرامش ظاهری زمانی آغاز می‌شود که شرح عکاس را ذیل عکس می‌خوانیم و با واژه هایی، چون ویرانی، انفجار و کشتار روبه رو می‌شویم و این همان لحظه‌ای است که اضطراب و شوکی که از پس آرامش ظاهری وارد چشم مخاطب می‌شود به قلب می‌رسد و حالا باید بفهمیم که چرا نویسنده مقاله چنان تیتری را انتخاب کرده است.

 آنچه در این روز‌ها و ماه‌ها در غزه می‌گذرد شادی را نه تنها از جهان اسلام بلکه از جهانی که معنای تعالی انسانی را فارغ از قومیت و مذهب هنوز داراست سلب می‌کند. اصولا جنگ طلبی، ظلم، کشتار، زیرپا گذاشتن حقوق انسانی و هر آنچه با قوانین تعالی انسانی و جهانی در تناقض است در هر گوشه جهان که باشد باید به سلب شادی و نشاط از زندگی دیگر انسان‌ها منجر شود؛ و امروز اوج این فرو ریختن جنبه‌های انسانیت و ظلم در غزه و بر مردمان این جغرافیای کوچک می‌رود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->